Läsarkrönikan: Han, hon eller hen?

Den här veckan väljer vi att publicera en krönika, eller mer tankar från en av er kring den senaste diskussionen om hen? Vad tycker ni? Och glöm inte att skicka in DIN krönika till oss. Högt, lågt, sorgligt, roligt och glatt. Vi vill ha ALLT! Skicka den till magdalenagraaf@gsonmedia.se. Nu ger vi ordet till veckans krönikör:

Jag heter Nickolina och studerar till lärare på mälardalens högskola i Eskilstuna och Västerås, på vårt program ligger mycket vikt på genusfrågan och jag anser att det har gått för långt, detta skrev jag ner när jag läst några kapitel i en bok som vi använder oss av i skolan. Det värsta är att detta stödds i läroplanerna som lärare och pedagoger på skolorna skall följa slaviskt. Jag väntar mitt första barn som ska komma i sommar och jag vill inte att hon/han skall behandlas annorlunda pga sitt kön men han/hon ska ändå få leka och klä sig som hon/han vill.

Genusperspektiv

Måste vi göra ett stort problem över kön kan inte tjejer få vara tjejer och killar, killar eller ska alla vara hen?

Det finns förskolor runt om i landet speciellt i en stad nära mig där barnen inte har några kön enligt pedagogerna utan alla barn är hen! Gör inte detta att barnen blir förvillade istället?

Jag sitter och läser en bok som vi ska samtala om i ett seminarium på måndag och där förklaras det att pedagogerna ska göra byggrummet välkommande för alla oavsett kön, men betyder det att tjejerna måste vara i byggrummet även om de inte vill? Ja, de tycker det men om tjejerna nu sitter och leker med barbiedockor i ett hörn eller sitter och ritar ska pedagogerna då avbryta den aktiviteten och tvinga in dem i byggrummet? Ja, de tycker det.

Jag har även hört från föräldrar som har sina barn i olika förskolor att sitter deras döttrar och leker med en docka kan pedagogen gå fram och byta ut dockan mot en bil, men detta gör att i många fall avslutas den lek som barnen höll på med och hade ett gott samtalsklimat och barnen slutar leka helt för att gå och hitta på något helt annat.

Jag tycker detta är fel, vill en kille leka med dockor kan han väll få göra det och vill han bara leka med bilar och lego så låt honom göra det. Vill tjejerna bara leka med dockor eller bara ha rosa kläder på sig låt dem ha det annars påpekar man att de val de gör är fel och de blir då osäkra i sig själva men vi som föräldrar och vuxna behöver kanske inte bara köpa rosa hello kitty kläder till tjejerna och mörka bil eller batmankläder till killarna, men de ska få klä sig som de vill och leka med vad de vill.

Genus har gått för långt i Sverige låt barn få vara barn och låt dem göra som de vill.

Nu har jag fått avreagerat mig och ska fortsätta läsa boken som ska vara utläst tills måndag morgon.

//Nickolina

  1. Håller absolut med..om det allra mesta. Det enda jag funderar över är. Hur ska små barn kunna välja kläder själva? Det är väl vi föräldrar som köper. Ska man då ta med ungen till alla affärer och be han/hon peka på det som vill ha? För det låter så fint att barn får bestämma själva men det är väl vi som skapar hur de ska va i slutänden iallafall.

  2. Äntligen en människa med en sund inställning och vettiga tankar !!! Blir glad när jag läser att du ska bli lärare för det behövs verkligen vettiga personer i den miljön. Jag tycker precis som du att det här med genus har gått överstyr. Låt barnen få vara som de vill och leka med det som faller dem bäst i smaken. Är det så att en tjej vill leka med killsaker och tvärtom, låt dem då göra det. Barn vet själv vad som passar dem bäst.
    Och det har inte gått nån skada på oss som fått vara oss själva.

  3. Jag håller helt med, detta har verkligen gått för långt! Jag har aldrig förstått problemet i att många tjejer leker med dockor och många killar med bilar. Vad spelar det för roll? Vad spelar det för roll att flickor vill bära rosa och kjol? Gör det dessa barn till sämre människor på något sätt?
    Hur skulle allt bli annorlunda bara för att barnen är helt jämställda på allt? Fattar inte problemet.
    Min son på 4 har aldrig varit intresserad av rosa, dockor och glitter. Han har alltid haft tillgång till detta i och med att han delar rum med sin 2 år äldre syster, men han har aldrig brytt sig. Han är en riktig sportkille. Ska jag istället rycka bandyklubban ur handen på honom och tvinga på honom en docka istället? Förstår inte hysterin kring detta.

  4. Hejsan!!

    Jag studerar till förskollärare, och jag håller med dig, det har gått alldeles för långt.. Det enda som det talas om är genus, hur vi ska inkludera alla i allt.. Och att tjejer ska leka med bilar och att killar skall klä ut sig till prinsessor.. Vad har hänt med detta om att barn ska få vara barn och leka med va de vill? Vill en tjej endast leka med dockor och avskyr bilar så låt henne bara leka med dockor.

    Jag har faktiskt sagt det till en lärare som jag har och hon blev rasande, hon forskar om detta och så..

    Blir väldigt trött på allt som handlar om genus nu!!

    Det har gått för långt!!

  5. Tack!! Så jäkla bra skrivit!! Jag tycker oxå att det gått för långt!! Det finns ju två olika kön, det är inget fel på det!! Jag förstår inte varför vissa försöker göra oss könslösa! Låt barnen leka med vad o vem dom vill! Detta är nåt konstigt fenomen som vuxna skapat. Vad är problemet? Självklart ska alla behandlas lika oavsett vilket kön man har, och där kan jag hålla med om att man säkert, omedvetet, beter sig olika mot killar o tjejer. Inget man gör medvetet eller tänker på så där kan jag förstå om man vill uppmärksamma det, men allt det andra tramset det har jag mycket svårt för!!

  6. Håller med! Min tvååring kan iaf välja kläder själv i butiken och det får hon göra när hon är med och shoppar. Barn är inte dumm. Ser föräldrar ett problem så märker också barnen att något är fel. Våra sinnen gör många val åt oss. Man blir glad av olika färger och mönster. Låt bli våra barn. Mitt barn är en flicka som gör smarta val och ska inte tvingas till varken det ena eller det andra. Blir hennes dagis hen-styrda så flyttar hon.

  7. Det skadar ju inte om Nickolina läser på vad genus innebär innan hon skriver en krönika. Det handlar inte om avköning. Vi är biologiskt olika. Men säg mig Nickolina, varför ska barn veta sina kön? Olika kön är till för reproduktion, inget annat. Barn på dagis ska inte göra barn.. därför är inte kön viktigt. Men du kanske tycker dina barn ska det.

    Det handlar om SAMMA villkor, SAMMA förutsättningar för BARN, inte för flickor och pojkar.
    Hen är enligt mig ett fantastiskt ord när jag antingen inte vet kön, ist för att säga den. Det är fantastiskt när jag inte vet kön på någons barn. Utan att lägga in förväntningar hos barn.

    LÄS PÅ FÖRST. Hade du gjort det hade din åsikt förmodligen sett annorlunda ut.

  8. Men det är ju DET genus handlar om, att folk ska ha så svårt att förstå, läs på lite innan du skriver en krönika i ett ämne. Genus handlar om att ge barn valmöjligheter, att låta barn få vara sig själva, oavsett om de ”avviker” från normen eller ej. Om en flicka vill ha rosa och se ut som en prinsessa så fine, bara det är hennes eget val och inte för att samhället säger att så ska flickor vara! Man behöver inte placera barn (eller vuxna) i fack utefter kön, eller nåt annat heller för den delen, men vilken normal genusförespråkare har du hört säga att vi ska kalla alla hen och förbjuda flickor att klä sig i rosa eller leka med dockor, som sagt, läs på lite! Kolla gärna in lady dahmers eller Hanna fridéns bloggar, Googla och finn kunskap!

  9. Jag tycker att genus är toppen för att det hjälper just barnen att vara barn. Att öppna upp för ett barn att kunna vara precis som det vill utan bli påtvingad en massa förväntningar på hur det ska vara utifrån sitt kön. Men jag har svårt att tro att genus pedagoger tar ifrån barnen de leksaker de andvänder och byter ut det mot ett annat. Men om det är sant så tycker jag såklart också att det är fel. Jag tror på att uppmuntra barnen till att prova nått nytt och det gäller i alla olika sammanhang men aldrig tvinga eller förbjuda! Och det är ju just det genus handlar om! Att inte förbjuda pojkar att leka med dockor eller flickor med bilar, men aldrig tvinga dom till nått!

    Läs Lady Dahmers blogg hon är mycket kunnig och kan förklara allt så himla mycket bättre än jag kan!

    http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/index.html

  10. .Genusarbetet i förskolan eller i skolan handlar inte om att förändra kön eller att ta bort något från barnen. Genusarbetet i förskolan och skolan handlar helt enkelt om att alla barn oavsett kön ska ha lika möjligheter och valmöjligheter.

  11. Håller så med, detta genusutplånande har gått för långt… Tydligen inte enl Idun. Tur att vi alla tycker olika men då måste även vi som vill ha kvar pojkar och flickor få göra oss hörda i detta.

    Att utplåna könen är väl inte att ge alla samma förutsättningar. Då måste vi även utplåna sociala skillnader och etniska skillnader och skillanderna som finns för de som föds med andra hinder i livet som ej ger dem samma förutsättningar som andra (ex sjukdomar, funktionshinder, andra diagnoser).

    Min son har sen så länge jag kan minnas intresserat sig för bilar, maskiner, bollar och andra som vi kallar typiska killeksaker. Mina kompisar har döttrar som från början intresserat sig för typiska tjejleksaker och därför har min son haft överflöd av de mer tjejiga leksakerna men istället har ändå dragits till det som har hjul istället. Han leker således hellre med dockvagnen än själva dockan. Är detta fel?

    Och varför är det alltid kvinnor som för denna fråga så starkt? Jag uppfattar det nästan som om ni anser det vara sämre att vara tjej och därför är det bättre att utplåna könen.

    Eftersom vi alla föds med olika förutsättningar i livet skapar det en mångfald och det är väl ändå så det skall vara. Tänk så trist att ni nu försöker stöpa oss alla i samma form. Nej låt oss fortsätta vara olika och låt min son få leka med bilar hemma och på dagis om det är det han vill och låt honom få fortsätta att kalla sig själv kille. Tack!

  12. Alltså, ursäkta att jag ryter ifrån, men vad i helvete är det här för barnsligheter?

    Ge fan i att introducera barn i något som inte är en vetenskap, utan en filosofi. Biologiskt är män och kvinnor olika och kommer alltid att vara olika.

    Att ni genusmänniskor påstår att det är underbart med ett ord för någon som ni inte vet könet på, visar bara på er låga intelligens.

    Ja, ni är inte särskilt smarta. Det är nämligen i era huvuden som detta ”problem” finns. Vi andra har inte problem med att uppfostra våra barn utifrån deras personlighet, inte deras kön.

    Låt bli att projicera era egna känslor inför detta på barn, som är oskyldiga och bör så förbli tills dom själva är stora nog att fatta egna beslut.

    Sen kan jag heller inte förstå varför det ska propageras så hårt för att införa detta ord, när det faktiskt finns så mycket annat så är så mycket viktigare att propagera för.

    Som hur vi kan stoppa mobbingen? Inte bara bland barn i förskoleålder, utan även på arbetsplaste, såkallad vuxenmobbing.

    Hur kan vi stoppa hungern i andra länder? Krig? Aids? And so on..

    Menar ni verkligen att ge alla barn samma förutsättningar är så himla mycket viktigare?

    Som sagt, detta hjärnspöke är något ni genusmänniskor konstruerat. Inte något som verkligen existerar. Sorry, men det är den bistra sanningen.

    Vi är fler och fler föräldrar som låter våra barn välja sina leksaker själva. Sina kläder själva. Låter barnen utvecklas utifrån deras intresse.. MEN vi säger också hon eller han till våra barn, för att påvisa att oavsett kön så kan du bli det DU vill.

    Lägg ner er diskussion om detta nu och koncentrera er på sådant som faktiskt är viktigt i samhället..

    Tack för mig.

  13. Linnéa och Idun,det låter förstås avdramatiserat och bra om nu verkligheten ser ut som ni säger,att allt handlar om valfrihet för barnen! Att det inte handlar om att flickor inte får vara prinsessor osv. Men varför ge sej på krönikeförfattaren med uppmaning att hon ska läsa på,när det uppenbarligen är det hon håller på med??? Hon beskriver ju precis vad det står i läroböckerna.Även Michaela som studerar till förskolelärare har ju reagerat på detta,hur deras utbildning ser ut. Vad sjutton hjälper det,att de läser ,hur de ni kallar normala genusförespråkare beskriver genusfrågan? De ska ju ändå arbeta efter vad de lärt sej på utbildningen,de ska alltså ta hand om våra barn på det sättet.
    Jag vill också att mina barn ska få vara hur de vill och leka med det de är intresserade av. Men jag tänker aldrig trycka på dem leksaker de inte tittat åt,det kallar jag inte att ”erbjuda”,det är tvång!

  14. hen…
    snart ska det förespråkas för könslösa namn. vad spelar det för roll att ha begreppet hen, när pojken heter per exempelvis. det framgår lixom av namnet vilket kön han har.
    fruktansvärd utveckling det här är. sen finns det bloggare som kallar sig feminister och strävar efter att se ut som grottmänniskor. ingen annan får ha en avikande åsikt. bakåtsträveri.
    kan inte pedagogerna satsa på jämnlikhet och respekt bland människor istället, utan genusaspekt.

  15. Bra skrivet! Jag håller fullständigt med dig. Barn ska få vara barn och de ska få leka och ha på sig vad de vill, det ska ingen bestämma åt dem.

  16. Jag tycker att `´hen´` är fånigt! Pojkar är pojkar och flickor är flickor. Jag tycker precis som du Nicolina ;D

  17. Håller fullständigt med! Detta har gått för långt, man blir så trött på det, och undrar i vilken förskola/skola man vill att ens eget barn skall kunna gå i i framtiden. Jag vill då inte att mitt barn skall gå i nån ”hen”-skola… Suck!

  18. Jag tycker att genus är helt okej men vissa går lite i överdrift. Vi har många barn, av båda kön och då också alla sorts leksaker man kan tänka sig – Killsaker, tjejsaker och allt därimellan. Barnen väljer helt och hållet själva vad de vill leka med och ofta (men inte alltid ) leker pojkarna med pojksaker och flickorna med flicksaker. De har tillgång till både och och valmöjligheten men ändå får jag titt som tätt kommentarer i min blogg om att vi inte tänker genus och bla bla bla…? Och om nu genus handlar om att ge samma förutsättningar till barnen så förstår jag inte hur de som kommer med sina kommentarer tänker? Barnen leker med de saker som de har valt att leka med och nu är det knappt så man vågar fota de lekandes i rädsla om negativa kommentarer 🙁 Eller kanske borde jag halft tvinga mina pojkar leka med dockor för fotonas skull ….. Nä, som sagt i vissa fall har det gått för långt tyvärr för grundtanken är bra helt klart 😉

  19. Problemet är att så många verkar tro att hen är genus. Vilket det inte är, hen är språk och ingenting annat.

    Ingen, som vet vad debatten handlar om, har någonsin förespråkat att man ska använda hen till sina barn, jag brukar säga barnens namn när jag tilltalar dem och de har faktiskt ett kön.
    Däremot vet jag inte vilket kön det är på busschauffören idag och då är det en hen, tills jag vet.

    Ingen har heller talat om att man ska avköna folk. I finland t ex finns inte han eller hon, och finnarna har väl inte direkt några problem med könstillhörigheten eller?

    Genusförskolor använder hen, men hen använder inte genusförskolor. Om man går fram och tar dockan från en flicka för att ge en bil så har man inte pluggat genus. Genus hade kanske mer låtit dockan åka bil t ex…

    Här kan man läsa om det egentlige syftet bakom hen, för det har dagens krönikör tyvärr fått helt om bakfoten:

    http://www.teskedsmamma.se/2012/02/och-ett-litet-missforstatt-ord-startade.html

  20. Diskussionen kring genus har tyvärr mycket med okunskap att göra. Vi har förväntningar på oss som är så djupt rotade att vi inte ser det själva. Dessa förutsättningar är kopplade till vilket kön vi tillhör och det är det som den här debatten handlar om – djupt rotade mönster och förutsättningar. INTE huruvida en flicka ska få ha rosa eller inte. De som tror det måste läsa på ordentligt.

  21. Skummar igenom lite och ser att fokus är på dockor och flickkläder. Hjälp! Hört begreppet ”könsmaktsordning” , någon?

  22. många blandar in engelska ord från engelskan. sen har vi ju låneord oxå.
    hen på engelska betyder höna
    kan inte den extrema genusvänstern lägga ner nu?
    är det lönt att kalla lille peter hen, när namnet ändå avslöjar hans könstillhörighet. eller ska alla skaffa sig könsneutrala namn oxå

  23. Mycket bra krönika!
    Går mycket och funderar på detta med genus och skönt för mej i nuläget att läsa och dela andras tankar om detta ämne, då jag anser att det har gått alldeles för långt….
    Kram Lillan

  24. Jag tycker synd om de barn som ska kallas hen, är det inte var människas rätt att veta sin könstillhörighet?! Ska vi ge signaler till våra barn att könet är något att skämmas över? Låt barn få vara som de är och låt dem få leka med vad dem vill, olikheterna mellan könen finns där vare sig man vill eller inte, och kan inte förklaras som sociala konstrukt.. Finns ju forskning som visar att mäns och kvinnors hjärnor är olika och att vi intresserar oss för olika saker, hur ska hen ändra på det? Och förresten om man nu ska införa ett könsneutralt ord varför inte bara använda de ord som finns som den eller det. Är inte det tillräckligt opersonligt

  25. Oj, läste denna krönikör till lärare? Och har så totalt missförstått vad genus handlar om? Eller har institutionen så felaktig obildad uppfattning när de undervisar om genus? Har svårt att tro det sista, för i så fall borde en anmälan göras för då borde de inte vara behöriga att undervisa i ämnet. Borde inte tjejer då vara tjejer och killar killar? Jo men det är ju JUST det genus handlar om! Och att inte det ena eller det andra skall vara bättre. OCH att ge alla samma förutsättningar och utgångsläge i livet, oavsett kön. Hur kan man vara emot det? Om man verkligen fattar vad det handlar om? Genusmedvetenhet i skola/förskola handlar om att SLUTA behandla tjejer och killar olika. Ett exempel: tjejer förväntas lära sig sitta stilla och lyssna. Killar har man mindre krav på inom det området och vad händer senare i livet? Tjejer har gått om killar med hästlängder i utbildning/betyg. Är det rättvist? Ett skrämmande obildat inlägg från en lärare!

  26. Okunskapen kring genus är enorm! Genus är att diskutera könet för att uppmärksamma personlighet. Genus är att inse att personlighet formas i samhällets normer, i vår vardag. Genus är att komma underfund med att normer är könsfördelade, oavsett personlighet, i vår vardag. Genus att förstå att normerna skapar samhällets jämlikhet, oavsestt personlighet eller kön, i vår vardag. För min egen skull, min mans skull, min sons skull, min dotters skull, vill jag att FLER, diskuterar genus och blir medvetna om genus!

    För övrigt så är HEN inte här för att ersätta HANeller HON, utan som ett extra ord där man annars skulle sagt ”han/hon” (vilket även krönikören gjort i sin text). All argumentation om att HEN skall ersätta HANeller HON är bara löjlig och baserat ENBART på okunskap!

  27. Till dig MY!

    Den genus som jag lär mig på Högskolan handlar om att vi inte skall peka ut att du är flicka och du är pojke, utan att alla skall ha samma möjligheter och att bara för att du är pojke så ska du inte endast leka med bilar, och du som är flicka inte skall endast leka med dockor.. utan du skall leka med allt.. Förskolor arbetar för att få bort detta, att får barnen att leka med allt, och jag kan tycka att det är psykisk misshandel tillslut, att tvinga barnen att leka med andra saker hela tiden för att det inte är okej att flickor leker endast med dockor!!

    Och jag tycker att detta har gått för långt, det talas bara om detta hela tiden, att vi ska tänka på vad vi gör genom ett genusperspektiv, det är irriterande tycker jag.. Varför inte bara låta barnen leka hur dom vill, varför måste vi hela tiden tänka på detta, DETTA HAR GÅTT FÖR LÅNGT!!

    Till och med en föreläsare vi hade igår sa att hon tycker detta har gått för långt, att hon inte vill läsa ett enda examensarbete som handlade om genus för att det är för ointressant!! Jag håller med om detta!!

    Låt flickorna leka med endast dockor, låt henne ha rosa med hello kitty på hela tiden om hon vill
    Låt pojkarna leka med bilar eller svärd, låt dom ha blå tröjor med coola tryck på!!

  28. Känns som att hela den här disskusionen om ”hen”, har kommit fram av folk som har för lite att göra på dagarna. Herregud, låt barn vara barn och låt dem själva bestämma hur de vill tilltala sig när de är vuxna och har en uppfattning.
    Om man inte får säga att man är en flicka så är det ju som att säga att det är något fel med att vara flicka!

    Finns vikitgare saker att lägga energi på!

  29. Löjligt att hitta på ett ord som hen. Pojkar är pojkar och tjejer är tjejer, låt dem vara det och sluta upp med det här snacket om hen. Om flickor vill leka med dockor och om pojkar vill leka med bilar så låt dem göra det. Det här snacket med Hen e bara löjligt och har gått överstyr för att folk vill ha ”jämlikhet” och ”jämställdhet”. Istället för att löjla sig med Hen så börja lära era barn bra värderingar istället som att RESPEKTERA varandra. Den här diskussionen är som Emma säger: en diskussion som kommit fram av att folk har för lite att göra!

  30. Till IDUN som skriver ”Olika kön är till för reproduktion, inget annat”. Detta är något som du tagit helt från ditt eget huvud. I min värld är kvinnor och män olika för att vi kompletterar varandra. Vi är bra på olika saker och det är det som gör att vi dras till varandra för att ett vinnande team håller längre. Hur kan du säga att enda skillnaden är våra reproduktionsorgan? Det är totalt osmakligt att uttrycka sig så anser jag. Det finns skillnader mellan hur män och kvinnor fungerar som inte enbart kan förklaras av miljöbetingade aspekter utan som endast förklaras av biologi och genetik. De allra flesta egenskaper är en kombination av båda. De allra flesta som stödjer din syn på denna sak är personer som själva någon gång tvivlat på sin könstillhörighet eller sin sexualitet. Varför ska denna minoritetsgrupp dra med sig hela den resterande gruppen som känner sig trygga i sina könsroller och identiteter i denna förvirring? Ni får ha er tro, men dra inte med er barnen i detta. Låt dom vara barn. Ge dom valfrihet, men inte genom styrning för det kommer barnen att se igenom.

  31. Hej! Jag tycker oxå detta genusprat börjar urarta! Det ÄR skillnad på flickor och pojkar och män och kvinnor. Vi tänker olika och funkar olika. Och det ser jag inte som ngt problem. Självklart ska man va uppmärksam på att alla ska behandlas lika! Och barn ska absolut få vara sig själv och leka med vad de vill. Kolla oss vuxna! Lika arbete ska ge lika lön oavsett kön!! Jobbar som lärare och har tre döttrar. Jag har alltid uppmuntrat mina flickor att leka med vad de vill. Den äldsta flickan har alltid vatt tuffare och gärna klättrat överallt, lekt med pojkar, inte vatt så intresserad av att leka med dockor. Mina två yngsta har samma uppfostran men vatt mer stillasittande i sina lekar och ääälskat leka med dockor. Jag tycker att valfriheten e det viktigaste!!!!

  32. Men det finns väl fler språk som inte har några ord för hon och han, utan alla går under samma ord oavsett kön. Tror knappast att de har tagit någon skada av det. Det är bara vi i Sverige som är vana vid att alltid specificera huruvida det är en tjej eller kille som vi pratar om. Och i de flesta sammanhang så är ju det väldigt oviktigt.

  33. Så korkade människor det finns i denhär världen. Jag har lärt min dotter att vara stolt över att hon är just flicka, samma med mina söner. De skall vara stolta över att vara pojkar.När min äldsta son var liten köpte jag en docka till honom. Han sa inte ett ord utan tittade på mig som om jag blivit galen och han rörde aldrig den. Idag är han en ung småbarnspappa som är mycket delaktig i sina barns skötsel. Dags att sluta med tramset och låta barn vara barn, pojkar och flickor.

  34. Det är tur man inte är ung! Skönt slippa alla fåniga påhitt och idéer från en massa besserwissers.
    Vår son hade långt hår ner på skuldrorna, när han gick i första klass, för att han ville det och flickorna var galna i honom.
    Behövs det verkligen en genusdiskussion? Ja, inte för mig i.a.f. Jag har sunt förnuft och det räcker långt!

  35. Det finns så klart en del språk som inte har specifika pronomen för män och kvinnor, finskan tex, men inte är de mer jämställda för det. Jättebra om barn får möjlighet att själva välja vad de vill göra utan att sorteras in i fack efter kön. Hen får, för mig, gärna finnas i vårt språk, men jag har svårt att se det skriande behovet av ett nytt pronomen. Hur ofta för man konversationer om människor man inte vet könet på egentligen? Har inte hänt mig så ofta att jag känt en enorm saknad efter ett användbart pronomen för situationen. Det går ju utmärkt att säga: barnet, bebisen, busschauffören, personen etc. Jag ser inte att det skulle underlätta på nåt nämnvärt sätt faktiskt. Inte i min värld i alla fall. Fast det är ju svårt att som ensam överblicka allas behov. Ett ord behöver dock frekventa användare för att inte dö ut och dessutom användas mkt för att ta plats som en naturlig del av ett språk.

  36. Michaela Axebrink: Du har uppenbarligen inte fattat vad detta handlar om. Du säger att barnen ska få leka med vad de vill och ha vilka klädfärger de vill. Ja! Detta är genus! Att möjliggöra för alla barn att göra som de själva vill.

    I dag styrs tyvärr de flesta barn av både föräldrar och pedagoger, medvetet och omedvetet. Alla har vi, mer eller mindre, inrotade fördomar som verkligen sitter i ryggmärgen. Det finns en samhällssyn som menar att det är ok för flickor att ha ”flickiga” kläder och leka ”flickiga” lekar. Ja detta tycker även jag är ok. Ofta är det inte lika ok för pojkar att välja denna inriktning. Varför? Jo för att det signalerar kvinnlig svaghet! I dag har det, tack och lov, blivit mer accepterat för flickor att välja ”grabbiga” aktiviteter och kläder. Varför? Jo för att det signalerar styrka! Men gud nåde om flickan driver det för långt och blir duktig i sina ”grabbiga” aktiviteter.

    Om barn verkligen skulle få välja själva, utan påverkan från vuxna, tror jag att vi i större utsträckning skulle få se flickor och pojkar som leker med både ”flickiga” och ”grabbiga” leksaker utan att de värderar det ena eller andra som bättre eller sämre. Ute på förskolorna väljer ofta små pojkar typiska flickfärger, de leker gärna i dockvrån och allt vad det nu kan vara. Men ju äldre de blir väljer de bort detta eftersom de får signaler att det inte är ok.

  37. Och jag har svårt att tro att genusböcker talar om att man ska tvinga på barn något. Jag har själv läst mycket genuspedagogik. Det handlar om att INTRODUSERA barn i olika aktivitet de vanligt vis inte skulla prova, inte avbryta pågående lek,inte tvinga på, utan visa att ”det här finns också om du är intresserad” , öppna dörrar som kanske varit stängda tidigare. Jag har en son som ääälskar tvspel och jag tvingar inte på honom dockor, han bäddar ner sin gosehund istället och matar och tar hand om den. Han älskar hip hop stilen och dansar break dance och orange är hans favo färg. Det jag vill komma fram till är att genus handlar om att ge barn möjligheter att vara sig själva. Läs din litteratur bättre nästa gång och de termer du inte förstår, slå upp dem. Ha en bra dag. Kram kram

  38. …glömde…det faktum att man läser på högskola eller universitet säger ju ingenting om förmågan till djupare och förnuftigt resonemang…

  39. Varför tror alla genusmotståndare att det handlar om att vi ska göra pojkar av flickor och flickor av pojkar? Denna Nickolina kanske ska fråga sig varför flickorna leker med Barbie och varför pojkarna är i byggrummet? Det handlar om socialisering och hur vi behandlar våra barn. Vilka beteenden som uppmuntras och vilka som bestraffas. Dessa ser olika ut för pojkar och för flickor. Jag tycker att det är jättebra att flickor ska uppmuntras att prova på byggrummet, de kanske tycker det är roligt men vågar sig inte in där för att det är ”pojkarnas rum” eller pojkarna kanske inte vågar leka med Barbie för att det är ju ”tjejernas leksaker”. Det handlar om att vara ”free to be you and me” och som det är idag med tydliga könsroller så är vi inte fria, vi styrs av normer och regler.

    HUR MÅNGA AV ER VÅGAR BRYTA MOT NORMER? Vi lever i ett samhälle där kvinnor som visar upp håriga armhålor får hot och elaka påhopp exempelvis. Då är det lättare för de som inte vågar bryta normen (fast de kanske vill) att raka sig och slippa påhopp från andra. Tänk om vi kunde börja i skolan med att ändra på normerna? Tänk om lärarna uppmuntrade eleverna att prova på ”allt”, se om de gillar det eller inte, och skapa en miljö där eleverna är mer fria och där normen blir mer flytande så färre människor blir eller gör ”fel”…

  40. Susanne, jag tror du har missat poängen vad en högre utbildning är, nämligen just förmågan att att kunna resonera på en djupare och mer nyanserad nivå.

  41. Ja H, oftast innebär högre utbildning att man har en förmåga att utveckla ett resonemang på en djupare och mer nyanserad nivå. Men det finns i vårt avlånga land en del universitet och högskolor som inte har bra lärare eller bra anknytning till vetenskaplig forskning. Det finns tyvärr också en del utbildningar med studenter som inte håller så hög kvalitet på grund av få sökande till utbildningen. Tyvärr hör just lärarutbildningarna många gånger till denna kategori. Att lärarstudenter resonerar som de gör i detta inlägg visar väl på detta?

  42. ”Genus har gått för långt” – bara i det påståendet visar du att du inte förstår vad du pratar om. Jag tycker nämligen också att ”genus har gått för långt” men jag har en känsla av att jag därmed tycker exakta motsatsen till det du menar. (Genus=de egenskaper som samhället har tillskrivit vardera könen och som bestämmer utan biologisk bakgrund vad som är ”tjejigt” resp ”killigt”). Tack för mig – hej.

  43. Susanne:

    Jag undrar hur hjärtlös du är??

    Att nedvärdera lärarutbildningen bara för ATT du tror du har rätt är hjärtlöst!!

    Min högskola är en 1 av de bästa i Sverige!!

    Tråkigt att höra att du inte tror på lärarutbildningarna!!

    Att vara pedagog är bland det finaste som finns, att arbeta med underbara barn hela dagarna är någonting som jag brinner för, men att du (som jag gissar på är förälder) ser ner på vårt yrke undrar jag hur du talar med de pedagoger som tar hand om ditt/dina barn??

  44. Michaela: Jag är avhoppad lärare och jag vet att konkurrensen till utbildningsplatserna inte direkt är skyhög. (Kan bero på att man anser att det är ett typiskt kvinnoyrke där man ”tar hand om barn” och därmed klarar sig på lite lägre lön än alla andra med akademisk utbildning. Direkta konsekvenser av gammalt vardagligt genustänk.) Detta leder till att det inte alltid är de skarpaste knivarna i lådan som går utbildningen.

  45. Jättebra skrivet Sofie 20:34! Dessutom ett mycket bra exempel med håriga armhålor, där kan vi tydligt se vilka normer som gäller i vårt samhälle..free to be you and me – ett bra uttryck 🙂

  46. Sofia E:

    ”Detta leder till att det inte alltid är de skarpaste knivarna i lådan som går utbildningen”

    Det är ju bara elakt sagt!! Bara för att det är ett yrke som ni kalla ”bara ta hand om barn” så behöver det inte betyda att vi är dumma i huvudet!! Vi som faktiskt stannade kvar på utbildningen kanske är dom som verkligen brinner för yrket!!

    Vad skulle hända om det inte fanns några pedagoger? Jo personer skulle aldrig kunna arbeta för att det inte fanns några som arbetade med barn!1

    Så tänk innan du pratar!!

  47. Magdalena! Nu hoppas jag verkligen att du låter någon som faktiskt är färdigutbildad i genuspedagogik skriva en krönika och publicera på din blogg.

    Det här är ett skämt och visar snarare på folks fördomar och okunskap i ämnet.

    Jag bara antar att den här skribenten är i början av sin utbildning och hoppas innerligt att hon blir mer påläst under tiden och lär sig att förstå vad genus verkligen handlar om!

  48. Vilken korkad krönika där författarinnan totalt missuppfattat genus och användandet av hen. Du borde välja ett annat yrke för du förstår uppenbarligen inte den här biten av det yrke du pluggar till.

  49. Nej Michaela jag är inte hjärtlös! Ja jag är förälder! Men jag är även utbildad lärare! Jag har utbildat blivande lärare! Jag har forskat i skolans värld! Och ja, tyvärr vet jag att jag har rätt! Faktum kvarstår: antalet sökande har sjunkit kraftigt vilket resulterat i att studenter med mycket låga betyg, till och med IG i vissa ämnen, har antagits. Jag har mött lärarstudenter som gör mig ”mörkrädd”. Vilket lärosäte du tillhör vet jag inte. Jag vet inte heller vilken studentkategori du tillhör. Men tack och lov finns det en bunt lysande stjärnor även bland dagens lärarstudenter och ett antal bra lärosäten/lärarutbildningar.

  50. Nåt av de stolligaste ideérna som dykt upp är genuspedagogiken! Typiskt vänsterprojekt! Är det något vi ska idiotförklara så är det detta! Heder åt dem som vågar ha en motsatt åsikt i detta. Förstör inte barnen genom denna galenskap! Den kommer inte att få det genomslag man tror! Låt våra pojkar och flickor vara pojkar och flickor!

  51. EVA ditt inlägg förtjänar inget svar, men jag kan inte låta bli. Jag ansluter mig till genuspedagogkiken och jag är definitiv inte vänster. Min uppfattning är att genuspedagogiken finns i alla politiska läger. Däremot handlar det om upplysning och utbildning.

  52. Komiskt att så många blir upprörda över det här med hen. Själv är jag absolut ingen älskare av ordet, tvärtom. Jag tycker snarare det är överdrivet. Senast idag läste jag en krönika där någon påstod att de som är emot ordet ”hen” är rädda för det. Så löjligt försvar bara för att de har motståndare.

    Jag förstår att transsexuella och ”liknande” personer vill bli kallad för hen, men varför kan vi inte hålla det där? Varför ska det överdrivas sen?

    Kvinnor och män är olika. De som säger att det inte finns några biologiska skillnader måste nog läsa på lite. Kvinnor och män är inte lika, deras hjärnor är inte lika. Varför ska vi vara lika? Alla tjatar om att ALLA är olika, men när det gäller genus ska vi alla vara lika.

    Jag tycker fokus ska lika på rättigheter. Lika lön för lika arbete, samma rättigheter och så vidare. Och inte blanda in huruvida man ska ge sina döttrar bilar och sina killar dockor. Låt barnen leka med vad dem vill. Ge dem en bil och en docka, och låt de välja själva. Men tvinga inte dem till något! Och framför allt, låt föräldrar bestämma själv hur de ska uppfostra och påverka sina barn så länge det är hälosamt.

    Fokusera på det väsentliga. ”Hen” känns bara som en dålig lösning.

  53. Hej!
    Ni som tror att människor som pluggat flera år på universitetet är smartare än människor som inte pluggat så mycket måste vara ganska ointelligenta. Bara för att man kan mata in en massa information i hjärnan betyder det inte att man är klok och klarsynt. Dom dummaste frågor och kommentarer jag har hört kommer från högutbildade människor. Människor som kan tänka själv och vågar ha en egen åsikt är smarta i mina ögon.Ofta så är dom som utger sig för att vara sååå intelligenta dom minst intelligenta när det kommer till kritan.
    Snacka om att göra ett problem av något som inte är problem. Genus hit och genus dit. Bara en massa besserwisser snack.
    God natt
    AGGE

  54. skriver aldrig kommentarer i bloggar, men hen-debatten höjer min puls en aning…
    blir så trött när vi vuxna skapar problem och ger till barnen. Kan vi inte LÄRA av barnen istället? de har inga problem med hon/han. det är vi vuxna som värdrar könet, inte barnen. Barn ser att de är olika och accepterar det. De måste få ha ett namn – Hon/han på varför de ser olika ut. ”Jo du förstår lilla vän, ibland är man hon-hen och ibland är man han-hen”
    tycker alla hen-förespråkare ska läsa om de sociologiska experiment man roade sig med att göra på barn förr. Det gick ju så där kan man säga… men för all del, vi kan ju förstöra en generation, det kommer ju hela tiden nya barn och nya generationer vi kan prova saker på.
    skulle ALDRIG ha mina barn på en förskola, där pedagogerna styrde leken.

    Det är så skönt att alla viktiga frågor tagit slut, så vi kan ägna oss åt slikt.

    jo, en sak till, jag är genusvetare och har arbetat många år med jämställdhet.

  55. Michaela A: Jag vet allt om vad läraryrket kräver av dess utförare. Min beskrivning syftade till att förklara hur utomstående ser på oss lärare (jo jag anser mig fortfarande vara en lärare trots att jag valt att jobba med annat). Men många i denna tråd (inklusive du själv) nedvärderar genus betydelse och säger sig samtidigt vara lärarstuderande. Det är en kombination som rimmar illa. Och får oss som är pålästa i området att fundera hur det står still hos er. Varför kommer din ingångslön vara sämre än killar som läser lika lång utbildning? Det handlar inte om synen på ”lärare” utan det handlar om synen på kvinnor. Och det min vän är genus i en liten ask! Men jag tvivlar på att du förstår min poäng denna gången heller.

  56. Jag väntar mitt första barn till sommaren. Vet inte om det är pojke/flicka men vi planerar att använda neutralt till barnrum, så kan barnet växa upp i det rummet och det kan förändras i takt med barnet. Blir det en pojke som vill ha långt hårdrockshår och knallrosa byxor, då får han ha det, vad han vill leka med sak han få bestämma själv! Jag skulle aldrig ta en leksak från ett nöjt barn, en flicka får leka med bilar, tåg eller dockor om hon vill. Jag hatade rosa när jag var liten, upp till 20-års ålder, men lekte både med tågbanor, bilar, dockor och star wars i skogen med pinnar som svärd! Idag är jag tjejtjejig, mycket rosa kläder men jag skulle aldrig vilja förvilla mitt barn, utan vi är olika, män är män, kvinnor är kvinnor, pojkar är pojkar och flickor är flickor. Hen=höna (eng) nä, jag är ingen höna, jag växte upp som en flicka med både pojk/flick leksaker och är en kvinna!

  57. Jag håller med krönikören. Det där med ”Hen” gör mig så otroligt arg. Alla barn ska få vara som de vill, klä sig i de färger som de vill, leka med vilka leksaker de vill. Vill tjejer vara det s.k ”tjejiga” – låt dem! Ska de få veta att de gör fel då? Vad gör det med deras självkänsla?? Vill tjejer leka med s.k ”kill-leksaker” – låt dem. och vice versa såklart. Samhället ska vara jämställt och vi bör alla behandlas lika oavsett kön. Men!! Vi är oxå olika av naturen, och då måste barn få veta att de är flickor eller pojkar, för de är ju flickor eller pojkar. Tänk om evolutionen skulle följa det här, enligt min åsikt, rena tramset med ”hen”, då skulle det inte finnas manligt kön eller kvinnligt kön och människan skulle dö ut. Hela grejen har gått för långt och det är rent ut sagt så jäkla tramsigt och dumt med ”hen”. Det provocerar mig verkligen. Som mamma skulle jag aldrig nånsin kalla min dotter för ”hen”, aldrig heller med vårt kommande barn. Sen kommer mina barn alltid att få vara som de är, leka med vad de vill och klä sig i vad de vill.

  58. Hej,

    Här kommer lite tankar från ytterligare en lärartudent, dock från ett annat lärosäte än krönikören.

    Vill från början poängtera att detta inlägg inte är menat morrigt, mer sakligt.

    Den dag du är utexaminerad lärare måste du följa skollagen och Lgr11. Så här står det i Lgr11

    ”Skolan ska aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. Det sätt på vilket flickor och pojkar bemöts och bedöms i skolan, och de krav och förväntningar som ställs på dem, bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster. Den ska därför ge utrymme för eleverna att pröva och utveckla sin förmåga och sina intressen oberoende av könstillhörighet.” (Lgr11 s.8)

    Med stöd av ovanstående citat anser jag att det är av hög vikt att du sätter dig in i begreppet genus. Lärare och lärarstudenter behöver förstå att det handlar om mer än färgval, leksaksval och det nya ordet hen. Istället behöver vi diskutera vilka struktuer vi lever i och hur dessa påverkar oss, våra barn, och våra elever. Vi behöver också diskutera hur vi kan arbeta för att ge eleverna den likvärdiga utbildning som de har laglig rätt till.

    Bästa hälsningar från lärarstudenten Emelie

    som för övrigt nu behöver hoppa in i sin egen litteratur som egentligen handlar om någonting helt annat, pausen är över 😉

  59. Vivianne: Genusperspektivet gynnar alla människors vara i världen. Men eftersom kvinnan idag är den som är mest utsatt för diskriminering så är det väl kanske kvinnan som har mest att vinna på ett genusperspektiv. Samtidigt är det ju också så att kvinnor har större benägenhet att diskutera ”mjuka frågor” vilket man väl får mena att geunusdiskussionen hör till. På sikt, med ett genusperspektiv, kan det väl tänkas att män i större omfattning diskuterar ”mjuka frågor”.

  60. Oj,oj….. Man häpnar..igen.

    Som sagt, alla får tycka olika.. men VARFÖR måste ”vuxna” människor..vara så nedlåtande?? Jag hoppas inte ni som säger påhopp som ”inte skarpaste kniven”..osv..jobbar med barn. För vilka signaler sänder DET ut.??!!!!
    Tycka olika är en sak, personangrepp..något heelt annat.

    Personligen tycker jag att hen ordet är totalt förvirrande för barn och att detta har gått för långt! Jag tror att det enbart förvirrar barnen. Sedan om man som förälder vill sätta barnen på tex ett dagis som förespråkar hen/arbetar helt utifrån det-visst. MEN, vad händer sedan.. när barnet kommer in i en klass när detta INTE tillämpas. Förrvirring för barnet, tror jag.

    Nej, lägg mer resurser på att stärka självkänslan hos barn och ungdomar och satsa mer på att lära barnen om respekt och ödmjukhet inför varandra och att FINNAS där för barnen/se barnen. (Utan att krångla till det med hen. Han och hon räcker väl. Sedan kan man ju som någon skrev här inne säga busschaffören osv. Återigen..sunt förnuft.). Detta borde även måååånga vuxna lära sig. Alla barn ska få rätt att vara olika och då pratar jag om, att vi alla är olika som personer. Med olika personligheter. Kanske har olika ”förutsättningar” osv.

    Till er som hakat upp sig på att skribetnten läser till lärare.. säger jag bara..skönt att hon har sunt förnuft. Detta tror jag är helt i gagn för barnen. Vidare kan man totalt sakna verklighets förnuft/sunt förnuft oavsett om man läser på högskola eller är färdigutbildad och jobbar i olika verksamheter rörande barn etc.

    Jag tror att ifrågasätta som skribenten gör och att inte ”rätta in sig i ledet”, i slutändan gör att hon blir mer öppen för att se barnen. SUNT FÖRNUFT alltså.

  61. tycker också genusdebatten har gått alldeles för långt.. tror inte barnen bryr sig så mycket det är vi vuxna som skapar problemet. när jag var lite var jag en typisk flicka, jag älskade rosa och mina dockor. flickor kanske vill leka med dockor och pojkar med bilar vi har trots allt olika hormoner i oss, alltså är vi olika! sedan fattar jag med att vissa flickor vill bygga med klossar osv, låt dom göra det så. vad är problemet? att vi klär flickor i rosa och pojkar i blått? jag råkar faktiskt tycka att rosa är otroligt fint på små flickor och skulle aldrig drömma om att klä en flicka i endast genusneutrala färger, inte för ens hon får bestämma själv. Hen är löjligt och förvirrande tycker jag.

  62. Sofia E:

    Jag förstår ditt tänk, vi har alla olika åsikter.. Men jag tycker bara det var väldigt elakt sagt och nedvärderande att dra alla över samma kant och kalla oss okunniga och dumma i huvudet!! Visst det finns personer som jag pluggar med som jag undrar va gör du här? Men det finns det säkert på de flesta utbildningarna.. Men det finns faktiskt personer, där jag är inräknad som faktiskt hade bra betyg och kämpar!!

    Så jag tycker faktiskt bara att du ska tänka på vad du säger och tänka på att de orden faktiskt skadar människor!!

    Men nu tänker jag lägga ner detta och hoppas vi slipper sådana här diskussioner i fortsättningen!!

  63. Agge:
    På universitet matar man inte bara in kunskap i skallen. Du måste kunna reflektera och tänka kritiskt kring de teorier som finns. Kan du inte göra det blir du inte godkänd och kommer såleders inte vidare.

    Och tröttsamt. Varför tror folk att genus enbart handlar om färgval och leksaker som en annan kommenterade. Det handlar om strukturer och vi måste medvetandegöra dessa strukturer för att komma vidare! Jag blir så irriterad.

  64. alltså, det där inlägget om genus var obildat, fördomsfullt och byggt på knäppa hörsägen. Det är väl ändå inte vad genus handlar om? Att ta bilen från pojken och ge honom en barbie? Poängen är att könsrollerna som vi indoktrineras i kan hämma utvecklingen, barnet kan se begränsningar genom sin uppväxt för att han/hon är kille/tjej och kan därmed inte göra vissa saker. Genus är att lätta på de hårda gränserna som dras. Visst kan en tjej leka med barbie, lika gärna som hon kan leka med en bil. Det ska bara inte vara förutbestämt och självklart att hon ska leka med docka/barbie. Men ordet hen känns lite extremt, det är att dra det liiite långt.

  65. Lagge! Kunde du inte komma på ett bättre namn.Mitt namn med ett L före ha ha. Lite kul faktiskt. Jag förstår naturligtvis vad du menar men jag tror inte att du förstod vad jag menade.Det gör ingenting. Jag önskar dig och alla andra besserwisser här inne en strålande och underbar helg.
    Agge-Bagge

  66. Det där var något av det mest pinsamma jag läst. Nästan så jag skäms över att säga att även jag gått på Mälardalens högskola, dock med inriktning Informationsdesign.

    Att lärarutbildningen tar in vem som helst på MdH står nu rätt klart för mig.

  67. Hur kan man studera till lärare och således även få grundläggande kunskaper kring genus och ändå vara så bakom flötet som krönikören uppenbarligen är?

  68. Behöver man verkligen ha en utbildning i allt för att få ha en åsikt? Jag läser på samma utbildning, på samma skola som hon som skrivit krönikan. Kan hålla med om att det inte är det bästa jag har läst och jag kan förstå båda parter. Självklart ska vi uppmärksamma de roller som finns, men hur långt kan vi egentligen gå? Oavsett en examen i pedagogik och genuspedagogik eller en helt vanlig mamma eller pappa utan några direkta erfarenheter så borde väl alla förstå att det inte räcker med att klä pojkar i rosa och flickor i blått o så har man förändrat allt! Jag tror inte heller att det är det hon menar, men att det finns många där ute som tänker just så hur tragiskt det än må vara.
    Vi ska låta alla människor få vara precis som de vill oavsett kön och det är något som jag som framtida lärare kommer få tänka på varje dag, men jag tänker aldrig låta det gå så långt som att förbjuda barn att få vara sig själva och förvirra dem genom att inte tydliggöra våra skillnader som faktiskt alltid kommer att finnas där!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

LOADING..